Mezinárodní
sympozium
rytého skla
15.–21. 9. 2014
úvod
fotografie ze sympozia
ohlasy na sympozium
propagační materiály
program sympozia
ubytování
seznam účastníků a organizátorů
sklářské suroviny
sponzoři a parteři sympozia
První sympozium rytého skla se uskutečnilo v roce 1996 jako výsledek snahy města Kamenický Šenov, Sklářského muzea a Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské (dále SUPŠS) v Kamenickém Šenově, odborné výtvarné a řemeslné komunity, výrobních a podnikatelských subjektů a početné obce badatelů, sběratelů a znalců nejen rytého skla.
Průběh prvního sympozia předčil veškerá očekávání pořadatelů. Ačkoliv byly všechny pořadatelské subjekty připraveny na to, že o sympozium projeví zájem řada aktivních sklářských výtvarníků, řemeslníků a odborníků, Kamenický Šenov se stal dějištěm skutečné historické události. Od prvního konání sympozia se do Kamenického Šenova každé tři roky dostavila nejen elitní společnost rytců skla, ale i početná skupina umělců, kteří se rytému sklu sice nevěnovali cíleně, nicméně cítili potřebu se této jedinečné akce zúčastnit a zapojit se do tvůrčího programu v experimentální rovině a přinést do prostředí rytého skla něco nového. Očekávaný zájem teoretiků a historiků v rámci odborných seminářů byl vždy obohacen o přínosné a novátorské výstupy uvádějící ryté sklo a příbuzné techniky a technologie do mnohdy nečekaných souvislostí.
Organizační výbor připravil změněný formát sympozia, které bylo pro rok 2014 koncipováno v podobě poněkud redukované oproti minulosti, pokud jde o počet účastníků a doprovodných akcí. Cílem bylo vytvořit komornější
K aktivní tvůrčí účasti na sympoziu bylo cíleně vyzváno 22 výtvarníků a řemeslníků, kteří se primárně věnují rytému sklu – 7 z ČR, 7 ze zahraničí a 8 studentů sklářských oborů z ČR a zahraničí. Studentský program byl v tomto ročníku začleněn do celkového pojetí, včetně výstavy, kde byly práce studentů představeny vedle děl renomovaných tvůrců jako organická součást výsledné prezentace. SUPŠS nabídla účastníkům nejen možnost práce v rytecké dílně, ale i využití veškerého technického vybavení. Rytci měli k dispozici mj. i exklusivní sklářskou surovinu dodanou hlavním partnerem sympozia firmou Moser a.s. Karlovy Vary a barevné destičky poskytnuté sklárnou Glashütte Lamberts, ze kterých vzniklo společné dílo účastníků v podobě individuálních rytin symbolicky spojených do jedné kompozice. K regulím sympozia patří možnost přivézt na místo i hotová a rozpracovaná díla, poněvadž některé rytiny vyžadují časovou náročnost
Jedním ze zásadních poselství šestého sympozia je skutečnost, že tato jedinečná technika disponuje skutečnými mistry oboru napříč několika generacemi. Další mimořádně dobrou zprávou je zjištění, že pro řadu mladých tvůrců je rytina atraktivní oblastí uplatnění, kterou stojí za to se cíleně zabývat. Důkazem je skutečnost, že i mimo studentskou sekci se vedle uznávaných mistrů představili rytci s neortodoxním přístupem a s ambicemi posouvat umělecké hranice, nabízet nová technologická řešení a možnosti uplatnění rytého skla. Právě potřeba vnést do světa rytého skla potřebné impulsy a mezigenerační komunikaci byla jedním z motivů vedoucích ke vzniku šenovského sympozia.
Výstava výsledků 6. sympozia ve Sklářském muzeu v Kamenickém Šenově tak nabídla skutečně reprezentativní (byť pochopitelně z kapacitních a organizačních důvodů nikoliv vyčerpávající) přehled současného rytého skla – tradičního přístupu, experimentování, nových trendů v pojetí a uplatnění sklářské rytiny jako legitimní součásti současného výtvarného umění, včetně konceptuálního přístupu, s přesahy do oblastí designu, architektury, multimediální tvorby a studiového skla. Studentská sekce se stala organickou součástí výstavy. Díla studentů středních a vysokých škol byla vystavena vedle děl osobností, které jsou bez nadsázky klasiky oboru a často jejich učiteli.
Kromě toho Sklářské muzeum nabídlo vítanou retrospektivu v podobě výstavy výběru toho nejlepšího ze všech sympozií konaných od roku 1996. Výstava byla zahájena ve stejné době jako výstava sympozia aktuálního a stala se součástí stálé expozice.